Enthousiasmeren
Doel
Meer draagvlak en enthousiasme creëren door niet alleen het WAT en het HOE maar vooral het WAAROM te communiceren.
Inleiding
Simon Sinek spreekt in een TEDx talk over de Golden Circle. Hij noemt het het meest simpele idee ooit, maar het verklaart waarom grote leiders inspireren en draagvlak krijgen voor hun ideeën en anderen enthousiast weten te krijgen.
Hij geeft aan dat inspirerende leiders anders communiceren. Zij vertellen waar ze in geloven (‘I have a dream’). Ze vertellen WAAROM ze de dingen doen die ze doen. Ze geven veel minder aandacht aan WAT ze van plan zijn en HOE ze dat willen doen. Ze creëren een (mentaal) beeld, een stip op de horizon, een lonkend perspectief. Door dat te doen en daar congruent en consistent over te communiceren met hun omgeving, ontstaat er om hen een groep mensen die daar een bijdrage aan wil leveren.
Instructie
- Bekijk het filmpje ‘Golden Circle’ van Simon Sinek op youtube. Er is een versie met Nederlandse ondertiteling.
- Bespreek na het bekijken het filmpje met een collega. Leg de Golden Circle in je eigen woorden aan elkaar uit.
- Nu ga je de Golden Circle toepassen op jouw situatie. Het kan zijn dat je hem op jezelf wilt toepassen of op het bedrijf waar je voor werkt. Maar de Golden Circle is ook goed toe te passen op het implementeren van een wijziging of een nieuw beleid.
- Kies het onderwerp waar je de Golden Circle voor wilt maken.
- Schrijf voor je zelf de WHAT en de HOW daarvan op.
- Vertel dit aan een collega en vraag feedback.
- Schrijf nu de WHY op: Waarom is het belangrijk? Wat heeft de ander er aan? Aan welk groter geheel draagt het bij? Waar leidt het toe? En waartoe nog meer? Wie worden er beter van?
- Vertel nu de WHY aan een collega.
- Vraag feedback en pas – indien nodig – je WHAT – HOW – WHY aan.
- Vertel nu je WHY – HOW – WHAT aan een andere collega en vraag opnieuw feedback.
- Wat merk je (bij jezelf)?